Det ellers meget populære vintertøjsmærke Canada Goose er kommer i krise i Kina. Krisen kommer på baggrund af deres returneringspolitik.
Canada Goose – Premium jakke – Premium krise
Med en kostpris på omkring 11,400 yuan (11.820 dkk) bliver Canada Goos anset for at være et produkt der ligger i Premium-klassen. Premium betyder typisk også at der er en vis kvalitet forbundet med et sådan stempel. Men et kvalitetsstempel er langt fra hvad det canadiske mærke har fået af deres returneringspolitik og kvalitetsproblemer.
Ingen returneringspolitik i Kina
Problemerne eskalerede på baggrund af en kunde der efter et køb af en Canada Goose jakke, ville returnere denne. Her fik kunden blot at vide at alle Canada Goose varer, der var købt i Kina, ikke var mulige at få refunderet. Canada Goose har hårnakket fastholdt at de har en 14 dages returneringspolitik og at kunden kunne have fået sin jakke refunderet.
Kommunikations krise
På baggrund af den hårnakkede fastholdelse af at kunden kunne have fået pengene retur, har flere været inde og kommenterer på Canada Goos’ ageren. Det har før til en “shit-storm”. Flere har beskrevet Canada Goos som at agere arrogant og nedværdigende overfor dens kunder. Nogle er gået så langt som at skrive at der er tale om mobning af kunderne.
“Hvis mobningen fortsætter … vil du helt sikkert miste både tilliden fra kunderne og blive efterladt på markedet”
Det er her et tydeligt tegn på af der er forskel mellem at være provokerende og arrogant, linker her til en artikel fra tidligere, hvor det provokerende mærke Kolik, gik på markedet. Læs artiklen her
Promoverings problemer for Canada Goose i Kina
Krisen for Canada Goose i Kina, kommer i kølvandet på en krise for blot 3 måneder siden, hvor Canada Goose blev dømt for falsk markedsføring, fordi de kinesiske myndigheder er blevet mere opmærksomme på at beskytte rettighederne for kunder i landet.
Så man kan roligt sige at det har været et hårdt år for Canada Goos på det kinesiske marked. I den kommende tid vil Canada Goose blive indkaldt af Shanghais kunderettigheds konsul, for at diskutere deres returpolitik.
Ovenstående artikel er resumeret af businessoffashion.com, hvor skribenterne ikke har udført selvstændig research på emnet. Du kan tilgå den oprindelige artikel, hvis det ønskes.