Den danske modeportal Miinto.dk har i løbet af 2014 oplevet en markant stigning i både salg og søgninger på sportstøj og –udstyr og planlægger nu at udvide sortimentet inden for populære niche-sportsgrene som bl.a. løb, crossfit og fitness. Målet er at blive et af markedets stærkeste onlineudbydere af sportsudstyr.
Den danske modeportal Miinto.dk har i løbet af 2014 oplevet en markant stigning i både salg og søgninger på sportstøj og –udstyr og planlægger nu at udvide sortimentet inden for populære niche-sportsgrene som bl.a. løb, crossfit og fitness. Målet er at blive et af markedets stærkeste onlineudbydere af sportsudstyr, hvilket på sigt også betyder, at portalen vil tilføje nye specialbutikker inden for forskellige sportskategorier i sit eksisterende onlineunivers.
I forhold til 2013 har Miinto.dk i løbet af 2014 oplevet en stigning på mere end 50% på kunder, der søger efter løbetøj og –udstyr. Især folk fra Århus området har stået for en væsentlig del af stigningen, mens københavnsområdet stort set ikke har ændret sig siden sidste år. De største stigninger ses i søgningen på specielle løbemodeller fra Nike, Asics, New Balance og Addidas – men nichebrands som Under Armour, 2XU, SKINS og KARI TRAA har oplevet en markant fremgang i portalen.
Derudover efterspørger kunderne også i højere grad specialudstyr, som normalt ikke kan findes kan finde i almindelige sportsbutikker. Derfor satser Miinto på at udvide sin forretningsaktiviteter inden for dette felt.
Stifter og Group COO Konrad Kierklo forklarer:
”Vi har fokus på at imødekomme den stigende online-efterspørgsel på sportsudstyr– ikke kun i vores varesortiment, men som et forretningsområde med mange spændende muligheder. Vi tager det meget seriøst med de store stigninger i søgninger, og vi tror at ”fitness-bølgen” slet ikke er toppet endnu. Vi ser et stigende antal fitnesscentre åbne op, og det giver en naturlig efterspørgsel efter mere trænings- og løbetøj. Det er en spændende og sund udvikling, som vi selvfølgelig vil prøve at følge med på og på sigt blive førende indenfor.”
Miintos produktudbud bliver derfor tilpasset i takt med, at både mode- og sportswear-branchen bevæger sig ud i nye nicheområder. Det gør forretningen bæredygtig og online-modekunderne tilfredse, og med en storstilet investering i sportsområdet synes det ikke urealistisk at indfri målet om en sportssektion, som står for 25% af den samlede omsætning inden for de næste par år – miinto omsatte i 2013 for mere 250 mio. kr.