FAZION

Tættere på Chanels makeupdesigner

Peter Philips er midt i fyrrerne, belgier, uddannet grafisk designer i Antwerpen og ikke mindst er han Chanels makeupdesigner! Han er manden, som skabte trenden med farvede neglelakker. Peter Philips er ikke i medierne, men det er hans trendsættende neglelakker.

Han besidder er et af makeupverdenens mest eftertragtede jobs, fordi han arbejder som makeupartist på Chanels shows – både prêt-à-porter og haute couture – og samtidig udvikler kollektioner, der sælges. Han siger selv, at han arbejder med skønhed og kun tænker på, hvordan man kan forskønne kvinder. Det skriver fri.dk.

De seneste år er der sket en udvikling fra, at makeuppen ikke længere er et tilbehør til tøjkollektionerne, men derimod en kollektion i sig selv, hjulpet på vej af, at makeup-artisterne de seneste 20 år er kommet ind i modebranchen.

Ifølge fri.dk sendte Peter Philips modellerne ind på catwalken med midlertidige tatoveringer. Et andet år med perler limet på. Her viser han for første gang de nyeste farver inden for neglelakken, og han elsker sit job.

-Det er meget privilegeret at have et laboratorium, der på et par uger kan lave nye produkter til mig. Det er det, der gør mit job så særligt. Jeg kan komme med en stofprøve fra Karl (red: Lagerfeldt) og bede om at få en læbestift, der er samme farve. Jeg kan få en ide, og så bliver det til et produkt. Nogle ting bruger vi kun til shows, mens andre ting også kommercialiseres.«

Ifølge fri.dk er han en lille mand, som ikke er iøjnefaldende. Han har kortklippet hår med høje tindinger og glat hud. Mørke jeans, fødder i gummisko og en v-trøje ud over en skjorte.

Peter Philips skabte neglelakkerne, fordi han fornemmede, at folk havde lyst til at lege med deres negle.

-Når jeg så på mine venner, kunne jeg se, at de brugte neglelakker anderledes og interesserede sig for at male på neglene. Det gav mig inspiration til at lave neglelakker, der var anderledes end de traditionelle farver.

Peter Philips taler ikke om penge. Eller salg. Allerhøjst taler han om, at man kan »kommercialisere.«  Han taler om skønhed. Om at alle kvinder skal kunne forskønnes af Chanels produkter, skriver fri.dk.